MENÚ

Unitat didàctica i projecte sobre la globalització (versió valencià/català)


Unitat didàctica sobre la globalització que pot plantejar com una webquest o una tasca amb diverses activitats per a treballar les competències claus d'educació secundària. L'objectiu és que l'alumne entengua els processos econòmics i socials lligats a la globalització i que sigua capaç de presentar propostes de solució als problemes que es plantegen.

Aquesta unidatat didáctica a Espanya, entra en temari en els cursos de Ciències Socials de 3r d'ESO (forma la part final del bloc d'economia) en Ciències Socials de 4t d'ESO (forma la part final d'Història Contemporània), però per la seua complexitat, és més adequada per  1r Batxiller, on entra en Història Contemporània (forma la part final d'Història Contemporània) i en Economia de 1r Batxiller. A més també es pot incloure en diverses matèries optatives, fins i tot a tutoria. 
S'estructura en 5 sessions mínimes que estan explicades en aquesta guia de suport al professor:


En resum s'organitza així:

1a sessió. Explicació del concepte de globalització i aprofundiment en els aspectes positius. Es pot usar la presentació de diapositives de suport (primera part):



2a sessió. Activitat ROL-PLAY en què es fa una simulació sobre el funcionament de l'economia globalitzada. Tot i que la dinàmica de l'activitat ha estat molt estudiada, no deixa de ser un esquema simplista i per tant imprecís del funcionament econòmic, però aconsegueix el objectiu de mostrar clarament diversos aspectes negatius. Guia per a l'activitat Rol-play:


3a sessió. Es continua explicant la part sobre els aspectes negatius de la globalització a partir de la presentació audiovisual superior (segona part) o a partir de la informació que apareix a la guia del professor. Es demana a l'alumne que faça una cerca de propostes de solució per Internet 

4a sessió. Cerca de propostes de solució a Internet a l'aula d'informàtica. Si no es pot accedir a l'aula d'informàtica aquesta sessió pot suprimir i es mana la tasca d'investigació com a tasca per fer a casa. Cadascun dels alumnes farà una llista amb, al menys, una proposta  justificada, és a dir, cal dir com es farà i quines conseqüècies tindrà. Es important que si es proposa un augment de les despeses, hauran de explicar d'on trauran els diners (veiu l'annex "Guia per a les activitats finals")

5a sessió. Es distribuix la classe en grups de cinc persones com a màxim i fan una selecció de les millors propostes del grup que compten amb el recolzament de tots els membres del grup. Després seguiran la 
"Guia per a les activitats finals" per preparar la seua exposició pública.

A la meitat de la classe, por fer-se la posada en comú de les propostes de solució, i a continació un debat públic. Es poden llegir una a una les propostes i es fa una crítica argumentada. A l'annex "Guia per a les activitats finals" es donen alguns consells per orientar del debat cap a alguna cosa constructiu.


Podria augmentar-se el nombre de sessions per a aquesta part si s'estableix un debat fructífer i els alumnes s'impliquen.

Per iniciar les sessions finals poden projectar a classe aquest vídeo sobre els paradisos fiscals:




Tots els documents (guies i presentació) es poden descarregar i editar lliurement ja que estan sota una llicència Creative Commons (no es pot usar amb objectius comercials i s'ha de fer referència a la font original).


Unitat Didàctica preparada per Francisco Ayén,  traduida amb l'ajuda de Vicente Oltra i Jose Alberto Moreno i revisada pel comitè científic d'ATTAC Alacant

...
Visita una altra pàgina d'aquesta web:  
Pàgines en valencià / català Metodologia a classe d'historia, una proposta
Enllaços a blogs i webs d'història y geografia
https://www.profesorfrancisco.es/2016/07/activitat-de-repas-sobre-el-paleolitic.html Activitat Educaplay d'aquest tema
 

5 comentarios:

  1. No era en català?

    ResponderEliminar
  2. Moltíssimes gràcies per compartir este material tant útil i interessant. Una molt bona tasca !!

    ResponderEliminar
  3. El video me ha sido de gran ayuda

    ResponderEliminar

Muchas gracias por comentar, hacer sugerencias o por avisarme de algún error. Normas para comentar:
1. No respondo a preguntas que te haya hecho tu profesor. La ayuda que te ofrezco es este blog.
2. No se permiten comentarios inapropiados ni spam (publicidad) de sitios que no sean educativos, pero sí enlaces a webs o blogs que tengan contenidos relacionados con la temática de la entrada.
3. Sin errores gramaticales deliberados.
4. Usa un nombre para poder referirme a alguien en mi respuesta. Suelo tardar en responder.